23/01/2020

Przygotowanie do druku

Zastanówmy się co wpływa na czas przygotowania projektu do druku.

Co jest ważne?

Każdej osobie zlecającej druk zależy na perfekcyjnej realizacji i odwzorowaniu kolorów. Często jednak otrzymane materiały przekazane do stworzenia projektu nie nadają się do druku z powodu zbyt małej rozdzielczości, a wydrukowanie ich spowoduje efekt niezamierzonego „pikselowania” obrazu. Efektem końcowym są materiały o słabej jakości. Ma to negatywny wpływ na postrzeganie marki, która wykorzystuje je do autopromocji.

Przygotowanie pliku

Odpowiednie przygotowanie pliku jest sprawą kluczową w poligrafii. Kluczowymi informacjami są format, nośnik na którym chcemy stworzyć nasze dzieło (np.: rodzaj papieru, tektury itd.) oraz sposoby uszlachetnień. Oczywiście wszystko zależy od drukarni, z którą zdecydujemy się nawiązać współpracę. Firmy realizujące druk proponują swoim klientom szereg rozwiązań z dziedziny poligrafii. Po podjęciu decyzji dotyczącej oczekiwanego produktu finalnego należy zwrócić się do powyższej drukarni w celu otrzymania wytycznych. Te dane stanowić będą szkielet w procesie projektowania.


Dla przykładu format kartki A4 jest zupełnie inny dla grafika/drukarni niż zwykła kartka A4, którą wkładamy do drukarki. Drukarnie potrzebują zaprojektowania większego pola, do którego zaimplementowano marginesy i spady. Ponadto dodatkowym utrudnieniem jest dostosowanie grafiki lub zdjęcia do odpowiedniego materiału. Często się zdarza iż Klient nie posiadając wystarczającej wiedzy na temat projektowania, przekazuje ilustracje o wątpliwej jakości. Wyspecjalizowany grafik jest w stanie częściowo podnieść jakość materiałów lub jeśli zajdzie taka konieczność odtworzyć je nadając im charakter pliku do druku.

Odwzorowanie kolorów

Monitor laptopa nie odzwierciedla dobrze kolorów jakie mogą wyjść w druku offsetowym. W przypadku zdjęć produktowych (mebli, próbek, żywności) wolelibyśmy uniknąć przebarwień kolorystycznych. Praktycznie każde zdjęcie powinno zostać poddane profesjonalnej korekcie kolorystycznej tak żeby odwzorować w druku naturalne kolory przedmiotów czy odcieni skóry.

Projekt

Mając przygotowane zdjęcia pozostaje stworzenie ciekawej i czytelnej kompozycji, projektu który znajdzie według naszej wiedzy uznanie w oczach odbiorcy, który czy to w ulotce, banerze, katalogu z łatwością odszuka wszystkie interesujące go informacje. Inwencja i wiedza grafika minimalizuje czas potrzebny na projekt, który najczęściej jest traktowany jako pilny.

Podsumowując

Na czas realizacji projektu do druku wpływa jakość dostępnych materiałów i przygotowanie projektu zgodnie z wytycznymi. Najlepszym wyborem jest powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji. Projektowanie materiałów reklamowych przez doświadczonych grafików skraca czas ilość poprawek a także znacząco wpływa na finalny efekt.

 

   Patryk Drozdowski (Grafik DTP)