Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

23/01/2020

Przygotowanie do druku

Zastanówmy się co wpływa na czas przygotowania projektu do druku.

Co jest ważne?

Każdej osobie zlecającej druk zależy na perfekcyjnej realizacji i odwzorowaniu kolorów. Często jednak otrzymane materiały przekazane do stworzenia projektu nie nadają się do druku z powodu zbyt małej rozdzielczości, a wydrukowanie ich spowoduje efekt niezamierzonego „pikselowania” obrazu. Efektem końcowym są materiały o słabej jakości. Ma to negatywny wpływ na postrzeganie marki, która wykorzystuje je do autopromocji.

Przygotowanie pliku

Odpowiednie przygotowanie pliku jest sprawą kluczową w poligrafii. Kluczowymi informacjami są format, nośnik na którym chcemy stworzyć nasze dzieło (np.: rodzaj papieru, tektury itd.) oraz sposoby uszlachetnień. Oczywiście wszystko zależy od drukarni, z którą zdecydujemy się nawiązać współpracę. Firmy realizujące druk proponują swoim klientom szereg rozwiązań z dziedziny poligrafii. Po podjęciu decyzji dotyczącej oczekiwanego produktu finalnego należy zwrócić się do powyższej drukarni w celu otrzymania wytycznych. Te dane stanowić będą szkielet w procesie projektowania.


Dla przykładu format kartki A4 jest zupełnie inny dla grafika/drukarni niż zwykła kartka A4, którą wkładamy do drukarki. Drukarnie potrzebują zaprojektowania większego pola, do którego zaimplementowano marginesy i spady. Ponadto dodatkowym utrudnieniem jest dostosowanie grafiki lub zdjęcia do odpowiedniego materiału. Często się zdarza iż Klient nie posiadając wystarczającej wiedzy na temat projektowania, przekazuje ilustracje o wątpliwej jakości. Wyspecjalizowany grafik jest w stanie częściowo podnieść jakość materiałów lub jeśli zajdzie taka konieczność odtworzyć je nadając im charakter pliku do druku.

Odwzorowanie kolorów

Monitor laptopa nie odzwierciedla dobrze kolorów jakie mogą wyjść w druku offsetowym. W przypadku zdjęć produktowych (mebli, próbek, żywności) wolelibyśmy uniknąć przebarwień kolorystycznych. Praktycznie każde zdjęcie powinno zostać poddane profesjonalnej korekcie kolorystycznej tak żeby odwzorować w druku naturalne kolory przedmiotów czy odcieni skóry.

Projekt

Mając przygotowane zdjęcia pozostaje stworzenie ciekawej i czytelnej kompozycji, projektu który znajdzie według naszej wiedzy uznanie w oczach odbiorcy, który czy to w ulotce, banerze, katalogu z łatwością odszuka wszystkie interesujące go informacje. Inwencja i wiedza grafika minimalizuje czas potrzebny na projekt, który najczęściej jest traktowany jako pilny.

Podsumowując

Na czas realizacji projektu do druku wpływa jakość dostępnych materiałów i przygotowanie projektu zgodnie z wytycznymi. Najlepszym wyborem jest powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji. Projektowanie materiałów reklamowych przez doświadczonych grafików skraca czas ilość poprawek a także znacząco wpływa na finalny efekt.

 

   Patryk Drozdowski (Grafik DTP)